Tähän saakka olen tehnyt kakkupohjat tutulla "kaikkea saman verran"- ohjeella. Välillä on tullut hyviäkin pohjia, välillä - no, vähemmän hyviä... Joku aika sitten selasin Elämä makeaksi- blogia ja sieltä löytyi ihan ammattilaisen ohje kakkupohjan tekoon. Nyt olen muutaman pohjan ohjeella tehnyt ja kyllä kannatti kokeilla! Että voi kakkupohjilla olla eroa kuin yöllä ja päivällä. Tämä Ullan ohjeella tehty ei lässähtänyt ollenkaan ja oli muutoinkin huippu, nyt joutaa minun osalta romukoppaan tuo lasilla määrien mittaaminen!

Yläkuvassa Ullan ohjeella tehty ja alakuvassa lasimitoilla tehty kakkupohja (jos näistä minikuvista nyt mitään selvää saa, taas tämä netti tökkii niin pahasti että oli pakko pienentää kuvia jotta ylipäätään saisin ne tänne liitettyä).

1294341766_img-d41d8cd98f00b204e9800998e 1294341849_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Eli Kakkupohja, isolla K:lla, tehdään seuraavasti: Punnitse munien määrä (ilman kuoria tietenkin). Lisää sokeria munien määrä x 0,7 (eli jos munia on vaikka 250g, lisää sokeria 250x 0,7=175 g). Vaahdota lämmitetyt* munat ja sokeri lämpimässä vesihauteessa kovaksi vaahdoksi ja lisää sitten siivilän läpi jauhoja saman verran kuin sokeriakin, eli tässä esimerkissä 175 g (minä laitoin tuosta jauhomäärästä 1/3 perunajauhoja ja 2/3 vehnäjauhoja). Lisää jauhoihin halutessasi 1 tl leivinjauhetta (minä en käytä). Paista 175 asteeessa n. 40 minuuttia.

* Lämmitä munat ennen rikkomista kuumassa vedessä muutaman minuutin ajan.